tahan alkuun anteeksipyynto sitta, etta kirjotin alla olevan tekstin omalla koneella, ja siirsin sen tikulla tanne, niin ei tietenkaan nay pilkut aassa ja oossa. hitsi. sori! koittakaa saaha selvaa!

hei ! ollaan oltu reissussa puolitoista viikkoa. L‰hdettiin matkaan 27. P‰iv‰, perjantai aamuna kello kuusi. Viimeinen ilta Gabsissa oli v‰h‰n haikea, mutta vaan sen puolesta kun piti hyv‰stell‰ kavereita. Kun bussi kaartoi aamulla Gaboronesta viimest‰ kertaa, niin ei surkuttanu yht‰‰n. Matka taittui nopeasti 8 tunnissa Johannesburgiin, jossa oltiin kolmen aikaan iltap‰iv‰ll‰. Bussi Maputoon, Mosambikkiin l‰hti vasta illalla kymmenen aikaan, joten otettiin taksit yhteen ostoskeskukseen ja perustettii leiri kahvilaan kaikkine matkatavaroinemme. Meit‰ oli 9 tyttˆ‰ siin‰ vaiheessa, ja kaikilla kaikki kamat mukana, joten aikamoinen karavaani. K‰vin leffassa kattoon uuden Twilight elokuvan. Ei ollu mit‰‰n kokemusta kyseisest‰ sagasta ennakkoon, ja satuttiin sitten ensi-iltaan. Seh‰n oli aivan j‰rkytt‰v‰‰, 11-13 vuotiaita tyttˆj‰ t‰ynn‰ ja ne kilju koko ajan kun se Jacob (?) oli ilman paitaa. Tˆrke‰n huono elokuva, mutta aivan tajuttoman viihdytt‰v‰. Tyyliin nauroin koko ajan ku se oli niin karu. Illalla mentiin sitten takasin asemalle ja l‰hdettiin yˆbusillla mosambikkiin. Aamulla saavuttiin rajalle noin kuuden aikaan. Ensimm‰iset kaksi tuntia jonotettin bussissa, joka ei likkunut sin‰ aikana metri‰k‰‰n. Sen j‰lkeen meit passitettiin ulos bussista, ja k‰velytettiin muutama sata metri‰ sit‰ raja-aluetta. Se oli niin kuin parhaat markkinat ainakin. Ihan tˆrkeen‰ jengi‰ ja jotenkin niin afrikan meininki kun voi olla. Sen j‰lkeen jonetettin toiset kaksi tuntia passin leimaukseen. Ja sitten viel‰ tunti bussia, joka oli autojonossa noin 400 metri‰ mein takana. Lopulta oltiin Maputossa noin klo 2 iltap‰iv‰ll‰. Majoituttiin hostelliin nimelt‰ “Fatimas Place”. Ihana pikkunen paikka, ja mukava sis‰piha, riippumattoja katolla ja hirve‰ rankkasade. Istuttiin muiden matkaajien kanssa siin‰ iltaa ja kyll‰ oli mukavaa. Tavattiin pari suomalaista poikaa jotka pyˆr‰ili Afrikan halki Cape Towniin, niiten pitas olla siell‰ yht‰aikaa ku meid‰n. Sitten ottavat laivan sielt‰ etel‰-amerikkaan. Joo, olen kateellinen.

Maputossa oltiin kaksi p‰iv‰‰, katsastettiin ranta, joka oli todella likainen ja roskainen ja k‰veltiin v‰h‰n ymp‰riins‰. Maanantaiaamuna l‰hdettiin sitten pikkubussilla kohti Tofon kyl‰‰, pohjoiseen p‰in. Matka kesti noin 8 tuntia, sen j‰lkeen kun “pienehkˆjen” moottoriongelmien ja 4‰‰n kertaan auton tyˆnt‰misen j‰lkeen p‰‰stiin kunnolla vauhtiin. Mosambik on kaunis maa ja siel‰ on tosi monenlaista luontoa. Makista se oli kuin mik‰, litte‰n Botswanan j‰lkeen, ja siis aivan mahtavaa. Kun paastiin Fatimas Nest- hostelliin, joka sijaitsi suoraan rannalla, olin melko vakuuttunut siitt‰, ett‰ ollaan tultu paratiisiin. Aivan uskomattoman kaunis ranta, jota ymp‰rˆi korkeat kalliot ja kilometrej‰ pitk‰ hiekkaranta.

Tofossa vietettiin koko viikko, lauantaiaamuun asti. Otsikosta p‰‰tellen k‰vi pikku vahinkokin. T‰‰ on taas niin Kaisamaista, mutta todella uskomattomalla tuurilla mursin h‰nt‰luuni snorklatessa!!! HAHAHA. Ei terve. Tiistaina mentiin ratsastamaan. Oli meid‰n RIikan (mun siskon) syntt‰rip‰iv‰, ja ihan sen kunniaksi ajattelin v‰h‰n k‰yd‰ laukkaileen rannalla. Ja siis hevosen kanssa. Se oli ihana muutaman tunnin keikka, ensin rantaa pitkin ja sitten ylˆs kukkuloille, l‰pi muutaman kyl‰n ja voin sanoa ett‰ kyll‰ oli kaunista. Mun hevonen oli aika kova meneen ja sitten kun mein piti ratsastaa jonossa, ja se oli vasta kolmas hevonen, niin se ei oikein tyk‰nny siitt‰, Joka kerta ku nostettin laukka niin se oli 15 sekunnin p‰‰st‰ k‰ress‰, vaikka kuin pid‰ttelin. Olipa hyv‰ reissu. Onneksi t‰‰ ratsastusreissu oli tiistaina ja Ocean safari vasta keskiviikkona. Meille jaetttiin r‰pyl‰t ja ne maskit ja putket, ja sitten tyˆnnettin vene mereen ja ajettiin ettim‰‰n valashaita (whaleshark). Ei niit‰ lˆytyny, ovat kuulemma piileskelleet parisen viikkoa, mutta men n‰htiin delfiinej‰ ja kaikki pikkukaloja ja satojen kalojen parvia ja planktonia sek‰ helkkarin paljon meduusoja, mua pisti ainakin 8. No mutta siihen onnettomuuteen. Mein opas sano, ett‰ siitt‰ veneen reunalta pit‰‰ liukua jalat edell‰ rauhallisesti veteen ettei ne kalat l‰he karkuun. Mun rauhallinen liukuminen johti siihen ett‰ tˆm‰ytin pyllyni suoraan ja TƒYSILLƒ veneen ulkoreunassa (se on niinku iso kumivene jossa on moottori) sijaitsevaan kahvaan. Ja siitt‰ yli sitten veteen. Sattu niin kovasti ett‰ vedet tuli silmist‰ maskin sis‰‰n. En tajunnu viel‰ siin‰ vaiheessa ett‰ k‰vi pahemmin, kun olin vedess‰ ja se oli ihan uskomattoman siisti‰ se snorklaaminen! En oo koskaan aiemmin tehny sit‰ miss‰‰n, miss‰ oikeesti n‰kis jotain juttuja. Sitten matkalla takaisin, isoissa aalloissa kun vene keinu, niin tajusin kuinka kipeelt‰ tuntuu. Siit‰ eteenp‰in, kuluneesta on nyt siis viikko, oon ollu kuin vanha mummo. En pysty istuun kunnolla, ylˆsnouseminen koskee ihan hulluna. VOih. Ei siin‰ muuten mit‰‰n, mutta sen j‰lkeen ollaan matkattu erilaisissa paikallisissa kulkuneuvoissa, mm. minibusseissa ja kovapenkkisiss‰ kombeissa noin 30 tuntia. Kun l‰hdettiin Tofosta lauantaiaamuyˆll‰ klo 4, istuin toinen pakara kirjan p‰‰ll‰ 8 tuntia, ettei kipe‰ kohta osuis MILJOONISSA pompuissa penkkiin. Teki mieli itke‰ kun oli niin kurjaa. Mutta oon kyll‰ ollu tosi urhea. J

Lauantai-iltana oltiin takas Maputossa, nukuttiin vaan koko ilta ja sunnutaina matkustettiin pikkukombissa 9 tuntia Uskomattoman kauniin Swazimaan l‰pi Etel‰ afrikan puolelle Durbanin kaupunkiin. (Swazimaan l‰pi ajaa 3 tuntia) Durbanissa asuttiin aivan ihanassa hostellissa nimelt‰ Happy Hippo. Meill‰ olio ma viiden hengen huone, mahtavat sn‰gyt ja OMA VESSA! Oltiin kaikki ihan ett‰ vwow. T‰ss‰ vaiheessa reissussa on 5 tyyppi‰. Muut on jo lent‰neet kotiin, tai l‰hteneet muille maille. Mukana min‰ ja Sanna, Jessica ruotsista, Silje norjasta ja Emily jenkeist‰. No sitten eilen aamuna otettiin k‰yttˆˆn Baz Bus, joka on sellanan minibussi palvelu etel‰afrikan reppumatkaajille. Viikon lippu maksaa n. 100 €, ja sill‰ saa matkustaa niin paljon kun haluaa. Auto hakee hostelling ovelta ja vie seuraavalle. K‰tev‰ kun mik‰, ja edellisten matkustusajoneuvojen j‰lkeen ihan taivaallinen! Haluttiin tulla katsastamaan Coffee Bay, koska sit‰ oli kovasti kehuttu. T‰nne ei vaan tule Baz Bus, vaan 100km ennen pit‰‰ ottaa paikallinen kuljetus. NO, ajateltiin ett‰ ihan peace of cake. Ei se sitten ollu..

Baz Bussissa tultiin siihen asti, miss‰ piti vaihtaa pikkubussiin ja kello oli 2 iltap‰iv‰ll‰. Tuli tietoon, ett‰ bussi oottaa 2 muuta matkustajaa, jotka tulee Cape Townista bussilla. T‰m‰ bussi oli kuulemma “v‰h‰n” myˆh‰ss‰. Meid‰n kokemuksella tiedettiin ett‰ ootoksesta tulee pitk‰, mutta 4 tuntia myˆhemmin, kyll‰, siis kuudelta, se vihdoin saapui. Jep. Siin‰ vaiheessa oli jo hieman ‰rtyny fiilis, mutta kyll‰ se siitt‰ nopeesti peloks muuttui, kun p‰‰stiin matkaan. Pime‰ tuli, mutta sen lis‰ksi sade haittas n‰kyvyytt‰. V‰h‰t sateesta, mutta se sumu!!! N‰kyvyys noin 3 metri‰, tiell‰ random ihimisi‰ ihan miss‰ sattuu, lehmi‰, vuohia, kanoja, mit‰ nyt voi olettaa, maasto todella vuorinen, ylˆs alas, ylˆs alas, ja tie pahemmassa kunnossa kuin pahimmat mˆkkitiet suomessa. Auton nopeus n 80km tunnissa. Luojan kiitos kuski muisi reitin ulkoa, koska ei sit‰ voinu mitenk‰‰n n‰hd‰ ;) Lopulta kahdeksan aikaan saavuttiin Coffee Bayhin, Sugarloaf- nimiseen hostelliin. T‰m‰ on ihana paikka. Niinkuin koti, T‰t‰ pyˆritt‰‰ perhe, jossa on 4 lasta, pienin ihan pikkunen vauva, ja sitten niill‰ on viisi koiraa. Aivan upea paikka. Niin kotonen, jai so ruokasali, miss‰ kaikki syˆtiin yhdess‰ ‰lyttˆm‰n hyv‰‰ p‰iv‰llist‰. Tavattin pari Brasilialaista miest‰, ketk‰ on tˆiss‰ Las Vegasin Circue De Soleissa!! Heitteli voltteja pikku baarissa joka on t‰‰ll‰ talossa kans. Ne oli hauskoja veikkoja, l‰htiv‰t t‰n‰ aamuna jatkamaan. Oltiin siis todella v‰syneita kolmen p‰iv‰n matkustamisen j‰lkeen ja haluttiin menn‰ ajoissa nukkumaan. Mentiin sitte, mutta mein huoneessa oli majottuneena myˆs nelj‰ nuorta englantilaista poikaa. Ja ne vaan jutteli ja ‰rsytti aj oli ihan ‰lyttˆm‰n typeri‰. Lopulta sanoin niille ett‰ nyt shut the fuck up. Ja sit ne oli hiljaa.

Aamulla her‰risin aivan uskomattoman kauniissa maisemissa. Joki virtaa noin 5 metri‰ talosta 200 metrin p‰‰ss‰ sijaitsevaan mereen. Koko paikkaa ymp‰rˆi upeat vihre‰t vuoret, ja kalliot. T‰‰ll‰ on superkaunista! Nautin hirmusen kovasti, ja myˆs siitt‰ ettei tarvi kahteen p‰iv‰‰n istua bussissa. Myˆs mun h‰nt‰luu nauttii siit‰. Tasan viikko j‰lell‰, ens tiistaina lenn‰n kotiin. He, onpa kivaa. Kirjottelen viel‰ kun p‰‰sen Cape Towniin, jos lˆytyy netti. Nyt on siis seuraava osoite Port Elisabeth, sinne torstaista lauantaihin ja sitten l‰hen sunnuntaiaamuna Cape Towniin. Voikaa hyvin!